Fuzja to proces polegający na łączeniu dwóch obrazów z obojga oczu w jeden. Wymaga prawidłowej pracy i koordynacji siatkówek oraz zaangażowania kory wzrokowej. Gdy działa prawidłowo, obrazy postrzegamy jako jeden, nawet gdy dany przedmiot jest w ruchu.
Niestety bywa, że fuzja nie przebiega prawidłowo. Takie zaburzenia diagnozowane są u dzieci i mogą utrudniać im prawidłowy rozwój. Zakres fuzji zależy też od takich czynników, jak zmęczenie czy skupienie.
Zakres fuzji można poszerzać przy pomocy prostych i bezpiecznych ćwiczeń ortoptycznych. Polegają one na łączeniu i rozdzielaniu obrazów w różnym oddaleniu. Można je wykonywać na: kartach z kropkami, kartach fuzyjnych, kołach ekscentrycznych, sznurze Brocka, linijce aperturowej, tranaglifach, listwie pryzmatycznej i synoptoforze. Warto zdiagnozować i wyćwiczyć ten problem u dzieci, bo uzyskanie dużego zakresu fuzji znacznie poprawia koncentrację i wzmacnia komfort i wytrzymałość w pracy wzrokowej.