Dieta wspomagająca rozwój wzroku u dziecka

  • admin 

Trudno mówić o zdrowym rozwoju oczu dziecka bez diety bogatej w witaminy E, C oraz kwasy omega 3. 

Dieta ciężarnej matki decyduje o tym, czy do płodu i organizmu małego dziecka przedostaną się długołańcuchowe wielonienasycone kwasy tłuszczowe, odgrywające ważną rolę w rozwoju jego mózgu w pierwszym roku życia. Są szczególnie istotne w procesie formowania wzrokowych komórek nerwowych, istotnych zwłaszcza dla siatkówki oka. Kwasy tłuszczowe są również ważnym czynnikiem przy powstawaniu synaps niezbędnych to transportu komunikatów między neuronami układu nerwowego.

Od diety niemowlęcia w pierwszych latach życia będą zależały jego nawyki żywieniowe w przyszłości, a także rozwój jego organów i zmysłów.

Pierwszym pokarmem noworodka jest mleko mamy. Zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) dziecko powinno być karmione wyłącznie piersią przez sześć pierwszych miesięcy życia, a następnie karmione piersią nawet do 2. roku życia lub dłużej, przy jednoczesnym rozszerzaniu diety. Mleko mamy jest m.in. źródłem długołańcuchowych wielonienasyconych kwasów tłuszczowych (w tym DHA), które – jak już to zostało stwierdzone – są niezwykle istotne w procesie rozwoju układu nerwowego, a także wzroku dziecka.

Jeśli mama z różnych powodów nie może karmić piersią, powinna skontaktować się z lekarzem, aby wybrać odpowiednie mleko modyfikowane. Skład mleka modyfikowanego, dzięki licznym badaniom, jest maksymalnie, na ile to możliwe, zbliżony do składu kobiecego pokarmu, dzięki czemu jest w stanie dostarczyć dziecku niezbędnych składników odżywczych, w tym kwasu DHA.

Wraz z rozwojem dziecka warto pomyśleć o obecności w jego diecie witamin, mikroelementów i substancji o działaniu ochronnym.

Królestwo witamin

Witamina C działa wzmacniająco na oczy podobnie jak na cały organizm. Witaminę tę zawierają: cytrusy, winogrona, papryka czerwona, owoce dzikiej róży, porzeczki, brokuły, szparagi, jabłka, nać pietruszki.

Kolejnym ważnym przeciwutleniaczem, neutralizującym szkodliwe działanie wolnych rodników to witamina E. Źródłami witaminy E są przede wszystkim oleje roślinne, zwłaszcza olej słonecznikowy, olej sojowy, olej kukurydziany, również kiełki pszenicy, margaryna, migdały i inne orzechy.

Witaminy z grupy B

Witaminy z grupy B pozwalają zredukować przewlekłe stany zapalne, zapobiegają problemom naczyniowym i przyczyniają się do łagodzenia problemów z siatkówką oka. Wzmacniają siłę wzroku, chronią przed światłowstrętem i łagodzą zmęczenie oczu całodzienną pracą. 

Witaminy z tej grupy są bardzo nietrwałe i, poza witaminą B12 i kwasem foliowym, nie są magazynowane przez człowieka, dlatego  należy regularnie uzupełniać je w naszym organizmie. 

Najcenniejsza jest witamina B1 (tiamina). Znajdziemy ją przede wszystkim w produktach zbożowych pełnoziarnistych, a więc kiełkach i zarodkach pszennych, w ryżu brązowym i pieczywie żytnim, a także w roślinach strączkowych, orzechach, nasionach, rybach, szparagach, kalafiorze i w suszonych owocach.

Drugą ważną z tej grupy witaminę B2 (ryboflawinę) można znaleźć w mleku, jogurtach i produktach mlecznych, produktach odzwierzęcych (wątróbki, jajka), a także w nasionach strączkowych, bananach, orzechach i truskawkach.

Luteina i cynk

Luteina jest polifenolem gromadzonym w plamce żółtej, dlatego jej niedobory mogą powodować uszkodzenie tej struktury oka. Luteina, podobnie jak witaminy antyoksydacyjne, chroni oko przed wolnymi rodnikami. Naturalnymi źródłami tej substancji są czarne jagody oraz borówka amerykańska. Zaś pierwiastek cynk zapobiega kurzej ślepocie i zapewnia prawidłową akomodację oka. Głównymi źródłami cynku są: mięso, wątroba, ryby, drożdże, pestki dyni, migdały, fasola.

Naturalne flawonoidy

Mówiąc o diecie wspomagającej pracę oczu należy także uwzględnić korzystną rolę antocyjanów, czyli  barwników zawartych w kwiatach i owocach. Mają one właściwości przeciwutleniające, przeciwzapalne, przeciwbakteryjne, chroniące naczynia krwionośne oka oraz pobudzające organizm do wytwarzania substancji o nazwie rodopsyna, stanowiącej światłoczuły barwnik siatkówki oka. Te naturalne flawonoidy poprawiają wzrok osób krótkowidzących. Antocyjany  spotykamy przede wszystkim w   owocach i warzywach czerwonych, fioletowych lub zupełnie ciemnych, czyli w porzeczkach, aronii, śliwkach, truskawkach, wiśniach, czereśniach, czerwonej kapuście oraz borówkach.

Borówka posiada bardzo „zbawienne” właściwości w leczeniu ślepoty nocnej oraz osłabienia wzroku związanego z nadwrażliwością na światło. Wzmacnia naczynia włosowate w oku, dzięki czemu jest ono lepiej odżywione i ukrwione. Chroni to przed takimi schorzeniami oka, jak zwyrodnienie siatkówki, zwyrodnienie plamki żółtej oraz zaćmy, które w podeszłym wieku są głównymi przyczynami ślepoty.

Kwasy tłuszczowe omega-3

Wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 są budulcem tkanki nerwowej znajdującej się w siatkówce oka oraz fotoreceptorów. Najlepszym ich źródłem są tran i tłuste ryby, takie jak łosoś i dorsz. Kwasy tłuszczowe i witaminy (głównie witaminy A i D) korzystnie wpływają na ostrość widzenia, zapobiegają zmianom degeneracyjnym plamki żółtej czy łagodzą syndrom suchego oka.  

W przypadku jakichkolwiek obaw o stan wzroku dziecka, należy wybrać się z nim do specjalisty. Pomocy w tym zakresie udziela gabinet optometrysty:

 OTO-OKO Agnieszka Ambroziak

Ul. Brunona Schulza 14 

01-682 Warszawa

poniedziałek – piątek 13.00 – 20.00

Rejestracja: tel.+48 502 548 815  

e-mail: gabinet@istota.com.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *