Przejdź do treści

Wady wzroku

  • admin 

Dzięki temu artykułowi dowiesz się jak rozpoznać niepokojące objawy związane z pogorszeniem wzroku Twojego dziecka. Zrozumiesz jaki wpływ na pogorszenie wzroku oraz objawy takie jak bóle głowy ma czas spędzany przed komputerem oraz przyjmowanie odpowiedniej ilości witamin.

Problemy wynikające z niewykrytej wady wzroku są bezbolesne, dlatego dzieci nie zgłaszają, że coś im dolega. Co w takiej sytuacji powinno zaniepokoić rodzica?

Rodzaje wad wzroku

Po pierwsze powinniśmy wiedzieć, jak się objawiają poszczególne wady wzroku:

– krótkowzroczność, którą koryguje się tzw. minusami powoduje niewyraźne widzenie z daleka, ale dobre z bliska,

– nadwzroczność, którą koryguje się tzw. plusami może być jawna lub ukryta:

– jawna jest wtedy, gdy ostrość wzroku jest nieprawidłowa zarówno z daleka, jak i z bliska,

– ukryta jest wtedy, gry ostrość wzroku jest prawidłowa, bo została skompensowana przez napięcie akomodacji,

– astygmatyzm, który koryguje się tzw.cylindrami powoduje niewyraźne i zniekształcone widzenie z bliska i z daleka.

Astygmatyzm często współwystępuje razem z krótkowzrocznością lub nadwzrocznością.

Objawy wady wzroku u dziecka 

Poza przyczynami dziedzicznymi do krótkowzroczności predysponować może również nieprawidłowa postawa, złe odżywianie, za duży wysiłek przy nauce. Dziecko krótkowzroczne może trzymać blisko książki lub przybliżać się do zeszytu podczas pisania. Lubi książki, nie lubi przebywać na dworze, czy uprawiać sportów. Dzieci, które są krótkowzroczne od urodzenia lub wada rozwinęła się u nich wcześnie, nie wiedzą, że nie widzą normalnie do dali i w związku z tym nie skarżą się. Często popełniają błędy przy przepisywaniu z tablicy. Kiedy patrzą na dalsze odległości mrużą oczy.

Nadwzroczność może być przyczyną powolniejszej nauki czytania. Dzieci nadwzroczne z reguły nie lubią książek, szkoły i nauczycieli, preferują zajęcia sportowe i na świeżym powietrzu. Praca z bliska jest dużym obciążeniem dla układu wzrokowego, podczas gdy patrzenie do dali nie. Na lekcjach takie dzieci są poirytowane, nie potrafią dłużej skupić uwagi i są niechętne do pracy. Wkładają niewielki wysiłek w wypełnianie swoich obowiązków szkolnych, zadań domowych. Częściej patrzą przez okno, co pozwala ich oczom odpocząć. Czasem pocierają oczy, marszczą czoło i wydają się wytężać, by czytać książkę. Sporadycznie jedno oko może „uciekać”, gdy dziecko jest zmęczone, lecz rano po odpoczynku znów jest prawidłowo ustawione. Niektóre dzieci skarżą się na częste bóle głowy, miewają zaczerwienione brzegi powiek. Jednak w przypadku małej wady nie przejawiają żadnych zewnętrznych symptomów, na które rodzice lub nauczyciele mogliby zwrócić uwagę. Nadwzroczność ma podłoże dziedziczne, staje się dokuczliwa po przebytych poważnych chorobach lub długiej pracy z bliska. Może ujawnić się wraz z rozpoczęciem nauki w szkole lub dopiero później przy bardziej intensywnej pracy bliska. Im starsze dziecko, tym bardziej dokuczliwa staje się wada nadwzroczności.

Z kolei osoby z astygmatyzmem z reguły nie lubią pracy z bliska i takiej, która wymaga długiego patrzenia na jakąś odległość. Mogą być poirytowani (wcześnie w ciągu dnia nauki) i skarżą się na dyskomfort „w oku i wokół oka”. Nie zawsze potrafią narysować prostą linię, pochylają pismo, nie radzą sobie z pracami plastycznymi, mają problemy z uchwyceniem perspektywy 

Czasami  okazuje się, że maluch dużo lepiej widzi jednym okiem niż drugim. Taka sytuacja, którą nazywamy różnowzrocznością jest bardzo niebezpieczna, bo może prowadzić do stanu, w którym mózg dziecka przestaje używać oka, które jest słabsze. Jeśli po skorygowaniu wady wzroku oko z większą wadą nadal słabo widzi, wtedy nazywamy tę sytuację niedowidzeniem. Czasem niedowidzeniu towarzyszy zez.

Niedowidzenie jest podstępne, bo dzięki bardzo dobremu widzeniu w jednym oku dziecko nie zdradza objawów, że może mieć jakieś nieprawidłowości. Tylko wczesne profilaktyczne, regularne badania okulistyczne i ortoptyczne, mogą ustrzec dziecko przed rozwinięciem się niedowidzenia i długotrwałym uciążliwym leczeniem.

Na co zwrócić uwagę


Dzieci najczęściej nie są w stanie zauważyć, że ich proces widzenia jest nieprawidłowy. Warto zatem obserwować dziecko i zwracać uwagę na niepokojące objawy, którymi m.in są:  

  • trudności w pisaniu i czytaniu
  • częste mrużenie, pocieranie i wytrzeszczanie oczu 
  • podchodzenie bardzo blisko do telewizora
  • unikanie zadań wymagających skupienia 
  • unikanie wykonywania zadań w bliskich odległościach
  • przybliżanie się do książki/zeszytu żeby coś zapisać (na odległość 20-25 cm)
  • nienaturalnie duże zmęczenie po pracy wymagającej intensywnego patrzenia
  • nadmierne pocieranie oczu
  • niepokój podczas pracy przy biurku
  • zaburzenia koncentracji
  • potykanie się o różne przedmioty
  • przekrzywianie głowy w trakcie oglądania lub czytania
  • często pojawiające się bóle głowy
  • długie wpatrywanie się w jeden obiekt
  • zez

Profilaktyka

Długotrwałe czytanie, koncentrowanie wzroku na tablicy w szkole lub ekranie komputerowym doprowadza nasze oczy do dużego przemęczenia. Taki tryb życia może powodować u nas ból oczu i głowy, a także zwiększać uczucie dyskomfortu. Warto dbać o to, aby nasi podopieczni wspierali odpoczynek oczu. Wystarczą kilkuminutowe przerwy od czytania i spoglądanie w dal, najlepiej skupienie wzroku na zieleni. Warto pamiętać, aby nasze pociechy wystrzegały się czytania po ciemku, gdyż taka sytuacja męczy wzrok – bardzo istotne jest prawidłowe oświetlenie w trakcie czytania i nauki. 

Przede wszystkim należy pamiętać o wczesnym i regularnym przeprowadzeniu badania okulistycznego i ortoptycznego.

Odżywianie

Ogromny wpływ na zdrowe widzenie u dzieci ma dieta. Zadbajmy, aby w diecie dziecka obecne na stałe były takie minerały jak beta-karoten (zawierają go  pomarańczowe i zielone warzywa), witamina E (zawarta m.in. w olejach i orzechach). Bardzo ważną substancją jest także luteina, obecna w brokułach, brukselce czy szpinaku. 

Pamiętaj, że aby zasięgnąć profesjonalnej opinii zawsze warto udać się do specjalisty!

OTO-OKO Agnieszka Ambroziak,

Centrum Terapeutyczne ISTOTA

ul. Brunona Schulza 14,

01-682 Warszawa

Tel.: +48 502 548 815

www.oto-oko.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Terapia Neuroflow

Skuteczny sposób na problemy dziecka w nauce.