Przejdź do treści

Ortoptyka i Optometria Warszawa

Co to jest ortoptyka?

Ortoptyka stanowi część okulistyki i obejmuje badania zaburzeń widzenia obuocznego i ich leczenie za pomocą odpowiednich ćwiczeń.

Do najpoważniejszych zaburzeń widzenia obuocznego należy zez i niedowidzenie. Ćwiczenia ortoptyczne nie zastępują korekcji okularowej ani leczenia operacyjnego, ale są uzupełnieniem leczenia zeza.

Obniżenie parametrów widzenia obuocznego znacznie pogarsza funkcjonowanie aparatu wzrokowego. Oznaki nieefektywnej pracy wzrokowej często są mylone z objawami dysleksji u dzieci albo ją potęgują. Ćwiczenia ortoptyczne skutecznie poprawiają komfort pracy wzrokowej i jej sprawność.

Co to jest widzenie obuoczne?

Widzenie obuoczne to równoczesne postrzeganie wrażeń wzrokowych z obu oczu i złożenie ich w jeden, wysokiej jakości obraz. Dzięki temu procesowi pojawia się widzenie głębi czyli widzenie stereoskopowe. Aby ten proces przebiegał sprawnie wszystkie elementy składowe muszą działać bez zarzutu: układ mięśniowy oka, układ nerwowy, pełna ostrość wzroku. Oczy muszą widzieć jednocześnie i jednakowo ostro obraz umiejscowiony w przestrzeni.

Przeszkodą dla prawidłowego widzenia obuocznego stanowią zezy jawne i ukryte oraz zaburzenia układu konwergencyjno-akomodacyjnego.

Zaburzenia widzenia obuocznego często nie są rozpoznawane, bo w badaniach okulistycznych pacjenci mogą wykazywać się prawidłową ostrością wzroku.

Jakie objawy świadczą o tym, że dziecko wymaga konsultacji ortoptycznej ?

  1. Obniżona uwaga wzrokowa, szybkie męczenie się pracą wzrokową.
  2. Szybkie męczenie się przy przepisywaniu z tablicy, nie nadążanie z przepisywaniem z tablicy na lekcji.
  3. Tarcie oczu,
  4. Mrużenie oczu.
  5. Łzawienie lub nadmierne mruganie.
  6. Pochylanie głowy do przodu lub na boki.
  7. Przekrzywianie głowy.
  8. Nienaturalna pozycja ciała przy pracy wzrokowej.
  9. Bóle głowy.
  10. Rozmazywanie obrazu z daleka lub z bliska lub po dłuższej pracy z bliska.
  11. Uciekanie jednego oka w nienaturalnym kierunku.
  12. Trudności w nauce czytania i pisania, które objawiają się m.in. jako:

  • wolne czytanie,
  • senność podczas czytania,
  • pomijanie linijek,
  • gubienie się, zwłaszcza przy czytaniu od nowej linijki,
  • pomijanie lub powtarzanie wyrazów,
  • mylenie liter i cyfr,
  • używanie palca jako wskaźnika, żeby się nie zgubić,
  • popełnianie błędów podczas przepisywania,
  • nadmierne zmęczenie w wyniku pracy wzrokowej.

Terapia Neuroflow

Skuteczny sposób na problemy dziecka w nauce.